Γιατί ο σερβιτόρος έγινε έξω φρενών μαζί μας;

Η απόφαση πάρθηκε! Το γεύμα θα γίνει σε εστιατόριο ή ταβέρνα. Κάποιοι από εσάς έχετε αποφασίσει να δειπνήσετε οικογενειακώς και κάποιοι από εσάς με τους φίλους σας. Θέλετε να απολαύσετε με ηρεμία το φαγητό, την ατμόσφαιρα, να διασκεδάσετε, να γλυτώσετε το μαγείρεμα και το πλύσιμο των πιάτων. Με λίγα λόγια, θέλετε να σας περιποιηθεί ο σερβιτόρος. Όλα καλά μέχρι εδώ, εσείς απολαμβάνετε το φαγητό, διασκεδάζετε με τους φίλους σας, ο σερβιτόρος προσπαθεί να εκπληρώσει τις επιθυμίες σας για να αισθανθείτε όσο πιο άνετα γίνεται, ως τη στιγμή που κάτι πυροδοτεί την ατμόσφαιρα και κάνει έξαλλο τον σερβιτόρο. «Τι έγινε; Τι είπα; Γιατί με αγνοεί;» Μην απορείτε. Εν αγνοία σας, η συμπεριφορά σας ήταν λανθασμένη. Ο σερβιτόρος έχει ενοχληθεί και φυσικά δε θα μάθετε ποτέ γιατί, αφού τις περισσότερες φορές πρέπει να είναι ευγενικός με τους πελάτες του.

Εμείς κάναμε μια μικρή έρευνα σε διακεκριμένα και μη εστιατόρια. Ζητήσαμε να μάθουμε τα λάθη που μπορεί να κάνει ένας πελάτης. Δείτε παρακάτω τις απαντήσεις που σίγουρα θα σας ξαφνιάσουν, όπως ξάφνιασαν και εμάς.

– Κάντε κράτηση ανάλογα με τον αριθμό των καλεσμένων αν πρόκειται να γευματίσετε σε πολυσύχναστο εστιατόριο ή ταβέρνα.

– Εφόσον δεν έχετε κάνει κράτηση πρέπει να δείξετε και την ανάλογη υπομονή, αν το εστιατόριο είναι γεμάτο. Αν περιμένετε όρθιοι δεν είναι ευγενικό να φωνάζετε για το πότε θα αδειάσει ένα τραπέζι. Ο σερβιτόρος προσπαθεί να εξυπηρετήσει τους πελάτες που τρώνε εκείνη τη στιγμή, εσείς που φωνάζετε ενοχλείτε και τον εργαζόμενο και τους υπόλοιπους πελάτες που ήδη κάθονται. Είναι αυτονόητο ότι όταν αδειάσει ένα τραπέζι θα εξυπηρετηθείτε αμέσως και είμαι σίγουρη ότι ούτε εσείς θα θέλατε κάποιον να φωνάζει την ώρα που τρώτε.

– Μη ζητάτε να σας φέρουν τον κατάλογο. Είναι μέσα στα καθήκοντα του σερβιτόρου να σας φέρει τον κατάλογο, για να διαλέξετε ή να σας πει τα πιάτα ημέρας στη περίπτωση που το εστιατόριο δεν διαθέτει κατάλογο.

– Όταν πάρετε τον κατάλογο, έχετε όλο το χρόνο για να διάλεξε τι θέλετε να φάτε. Καλό είναι όταν καλέσετε τον σερβιτόρο για να δώσετε την παραγγελία σας, να έχετε ήδη αποφασίσει. Ο σερβιτόρος είναι εκεί και για άλλους πελάτες εκτός από εσάς, οπότε τον πιέζει ο χρόνος. Είναι επίσης, μεγάλη στιγμή αμηχανίας για τον ίδιο, να στέκεται πάνω από το κεφάλι σας ενώ εσείς σκέφτεστε τι θα παραγγείλετε. Εννοείται ότι αυτό δεν ισχύει αν χρειάζεστε επεξήγηση για το μενού.

– Όταν δεν έχετε τις κατάλληλες γνώσεις γύρω από το κρασί και το εστιατόριο διαθέτει σομελιέ (sommelier), καλύτερα μην κάνετε τους ειδικούς μπροστά του. Είναι σίγουρο ότι μπορεί να σας συμβουλέψει πολύ σοφά για το κρασί που ταιριάζει με το συγκεκριμένο μενού του εστιατορίου. Αν το εστιατόριο δε διαθέτει sommelier, τότε βασιστείτε σε μια καλή συζήτηση με το σερβιτόρο γύρω από την επιλογή του κρασιού.

– Όταν το πιάτο σας έρχεται στο τραπέζι ένα απλό ευχαριστώ φτάνει για να ανεβάσει τη διάθεση του σερβιτόρου να σας εξυπηρετήσει και είναι σίγουρο ότι μειώνει το άγχος της ημέρας. Ο εργαζόμενος δεν είναι εκεί για να υπηρετεί αλλά για να εξυπηρετεί.

– Αφού έχετε ήδη φάει, μη διαμαρτύρεστε μετά πως το φαγητό δεν ήταν κατάλληλο. Δεν γίνεται διόρθωση σε ένα άδειο πιάτο. Η καταγγελία σας θα θεωρηθεί επίσης μη εποικοδομητική αν δεν ορίσετε συγκεκριμένους λόγους.

– Όταν έχετε τελειώσει το φαγητό σας, μη καθαρίζετε από μόνοι σας το τραπέζι στοιβάζοντας τα πιάτα. Μπορεί να θέλετε να βοηθήσετε για να αδειάσει το τραπέζι όσο γίνεται πιο γρήγορα, αλλά δυστυχώς τελικά περισσότερο καθυστερείτε τη διαδικασία παρά βοηθάτε. Υπάρχει μια συγκεκριμένη σειρά στο μάζεμα των πιάτων από ένα τραπέζι.

– Αν ήρθατε να γευματίσετε τσακωμένοι ή τσακωθήκατε κατά τη διάρκεια του δείπνου, δεν είναι ευγενικό να αποβάλλετε όλη σας την ένταση στο προσωπικό του καταστήματος και στους υπόλοιπους πελάτες.

– Μη φωνάζετε για να έρθει ο σερβιτόρος στο τραπέζι σας, μην κουνάτε τα χέρια για να σας δει την στιγμή που εξυπηρετεί άλλο πελάτη, μη χτυπάτε το πιρούνι στο πιάτο. Δεν υπάρχει η πιθανότητα διακτινισμού, οπότε λίγη υπομονή δεν έβλαψε κανέναν.

– Αν την ώρα του λογαριασμού, νιώθετε ικανοποιημένοι από το σέρβις, καλό είναι να αφήσετε ένα φιλοδώρημα μεταξύ του 5%-10%. Παρόλο που στην Ελλάδα συμπεριλαμβάνετε στην απόδειξη, στην πραγματικότητα δεν αποδίδεται στους σερβιτόρους.

– Σε γενικές γραμμές, μη διατάζετε όταν θέλετε κάτι, μη στέλνετε πίσω τα πιάτα με το παραμικρό και φυσικά μην υποτιμάτε ποτέ τον άνθρωπο που φροντίζει για να περνάτε εσείς καλύτερα.

2 Σχόλια
  1. Το κείμενο βρίθει ορθογραφικών και συντακτικών λαθών. Ένας διορθωτής ή μία διορθώτρια θα βοηθούσαν σημαντικά στην βελτίωση της εικόνας του ιστόστοπου.

    1. Ευχαριστούμε για την επισήμανση, το κείμενο διορθώθηκε προς μεγαλύτερη ευχαρίστηση των αναγνωστών μας.